Wednesday, August 26, 2009

SAMBAL TELUR KACAU

Sejak 4 hari berpuasa ini ler satu2nya hidangan yang aku sempat masak.. nggeeee... ghajin x? sowiii ehh.. bukan kita x nak masak tp myking yg mintak aku beli jer kat bazaar ramadhan tu.. hmmm... baikkan laki den!! muahahhahaha... :P


Sambal Telur Kacau resipi amik kat umah dayang semalam, ye larr kan dh myking suh beli jer.. so yang ni wat tambah2 jer larr... smlm aku beli keli berlado, lemak cili padi pisang muda, sayur campur & lemak cili padi ikan tenggiri, wat gonyel2.. roti john, talam berlauk, kole kacang dan aku wat sendri milo panas..teehehehee...

Yang x bestnye kalo beli ni... selalu jer x abis, pastu kalo nk simpan wat makan sahur pn x de sape nk makan.. kdg2 basi cenggitu jer.. bazir kan!!.. tadi sahur pun, myking masak kan maggie kari + sawi + telur + fishcake... heeeeeeee.... ghajin tul laki den tuh!.. queen tukang makan jer.. sbb ari2 makan nasi pun boring kan.. ;) sesekali tukar menu sempoi.. nasib baik budak2 pun x kesah..mmg suka sgt pongg.. belasah jer larr..

Dayang, mintak ijin c&p resipi kat sini ye.. buat rujukan... :)

Sambal Telur Kacau

Bahan-bahan :
  • 3 biji telur
  • 1-2 sudu makan cili kisar
  • 1 ulas bawang putih (diketuk)
  • sedikit lada sulah
  • sedikit garam
  • 1/2 labu bawang besar (dihiris)
  • minyak utk menumis
Cara-cara :
  1. Satukan telur dgn garam dan lada sulah di dalam satu bekas dan pukul sedikit.
  2. Panaskan minyak di dlm kuali. Tumis bawang putih dan cili kisar hingga pecah minyak.
  3. Masukkan bawang besar.
  4. Akhir sekali masukkan telur sambil dikacau hingga masak.
  5. Hidangkan dgn nasi panas. Sedap!!!


So, pendekkan cerita.. Insyaallah nnt petang aku masak larr ye.. list pun dah ready tp rasanye x de larr xtravaganza mana pongg... .. janji ada benda nk dimakan buka pose nnt... tungguuuuuuuu....(tygn amal sllnye dibuat keesokkan paginye ye... ) ;)








3 comments:

ai said...

kak..aku pon beli kat PARAM je. Laki aku x kasi masak. Dia pon tau mmg x larat. Tp sahor mmg masak la. Simple je pon..ekekeke..

Telor kacau camni dulu mak slalu masak..hhhhmmmmmmm

blogresipi said...

Nie mudah dan cepat nak buat nie...

ijayuji said...

Salam kak masz!! telur ni mak kita suke buat kalau ada abg ipar kita nak bersahur kat umah tuu mmg peberet dia niii sedap!! pedas2!! huh!! tp kita sahur tak mkn nasik klu mkn mesti ikan bilis kicap ngan bawang jerr HARI2!!! ehehe..nostalgia!! :D