Monday, August 17, 2009

AGAR-AGAR PELANGI INDAH



Hmmmmm.... suke tengok pelangi x? hehehhee

Haaa... meh sini kita tengok pelangi kat agar2 ni ye... tulun kira berapa kaler pelangi tu.. kawan2.. ahahhaha... lama sungguh x wat lapis melapis ni... bukan susah sangat pon.. tp masa yang diambil tuk habiskan melapis satu persatu kaler tu jer.... yggggggg amat lerrrr ambik masa sesangattt.. huh! 2 jam tau masa nk wat agar2 pelangi indah ni... ;P


Resipi asal oleh Puan Asmah Laili - chef terkenal kat singapore tu.. tapi aku amik kat umah umah bro Rozzan nun.. x pon... meh ler kita tulun C&P kan kat sini.. hehehhe... jangan marah ye bro.. senang nk wat renung2an.. dikemudian hari... kekkeke... renung2 tenung2 je.. nk buat lagi? tungguuuu.... ahahhaahha...



(sumber : Buku Resipi Pn Asmah Laili, Mintak Ampun Sedapnya) /Rozzan

Bahan A
  • 20 gm serbuk agar-agar
  • 340 gm gula pasir
  • 1725 ml air
  • 6-8 helai daun pandan
Bahan B
  • 20 gm serbuk agar-agar
  • 340 gm gula pasir
  • 1725 ml santan (dari 2 biji kelapa parut putih)
  • - saya gunakan 1 liter santan KARA + 725 ml air) - ni kes mls nak perah lerr..
  • 1 sudu teh garam
Bahan C
  • Loyang berukuran 23 x 23 x 8 cm (lebih kurang 9 x 9 x 3 inci)
  • Pewarna ungu, kuning, merah, hijau atau apa pun warna pilihan anda
Cara-Cara
  • Masak Bahan A sehingga mendidih. Masak pula Bahan B sehingga mendidih. Tuang ke dalam loyang sebanyak 230 ml agar-agar santan (Bahan B). Tunggu sebentar sehingga ia hampir keras, baru dituangkan lapisan kedua iaitu 230 ml agar-agar jarang (Bahan A). Biarkan sehingga hampir keras, lalu dituangkan lapisan seterusnya dengan menggunakan setetes dua pewarna pilihan anda.
  • Ulangi melapis sehingga agar-agarnya habis digunakan, mengikut contoh susunan di bawah. Agar-agar yg hendak digunakan itu haruslah berada di atas api yg kecil, supaya ia senantiasa cair dan mudah bila dibancuh dgn pewarna.
  • Setelah selesai melapisnya, tunggu hingga ia sejuk, barulah didinginkan dalam peti sejuk. Enak dihidangkan dalam keadaan dingin.
Susun atur untuk melapis :

Contoh Lapisan:
  • LAPISAN 1 – 230 ML AGAR-AGAR PLAIN SANTAN
  • LAPISAN 2 – 230 ML AGAR-AGAR PLAIN JARANG
  • LAPISAN 3 – 230 ML AGAR-AGAR UNGU SANTAN
  • LAPISAN 4 – 230 ML AGAR-AGAR UNGU JARANG
  • LAPISAN 5 – 230 ML AGAR-AGAR KUNING SANTAN
  • LAPISAN 6 – 230 ML AGAR-AGAR KUNING JARANG
  • LAPISAN 7 – 230 ML AGAR-AGAR MERAH SANTAN
  • LAPISAN 8 – 230 ML AGAR-AGAR MERAH JARANG
  • LAPISAN 9 – 230 ML AGAR-AGAR HIJAU SANTAN
  • LAPISAN 10 – 230 ML AGAR-AGAR HIJAU JARANG

11 comments:

anese said...

tu diaaa...kaler2 lagik...
sy pun dah lama jumpa resepi ni..
kat bro rozzan tu juge..tapi..tapi...
cam biasa aaa...hai kak masz..bagikla skit vit R mu itu..

blogresipi said...

Cantik2 nye agar2 nie... kalo buat time raya mau berebut....

Chik Mi said...

maszzzzzz meroyan u tgk agaq2mu itew

lelayong said...

Olololo..
chomeinyer kak masz,lela pernah makan agar2 ni, memang ralit tengok, dengan colour yg meriah..bravo kak masz..
ni gerenti ika seronok tengok pelangi yg muncul kat dapur umah dia tu, hehehehe

CikMin said...

wah...santek nyet la agar2 pelangi ni...mcm tuan nyer gak...

zaliana said...

fullamak kak masz....sungguh teruja menengok lapis2nya tu.. setiap satu lapis tu bak diukur dgn pembaris!!!

ijayuji said...

Pelangi indah seindah tuannyer!!! ehehe... cantiknyerrrr!!!!!!!!!! nak buat tp takut tak jadik pelangi jd awan mendung!!! hihihi...

Azita said...

salam mas, kalau dah lawa cam gini punya puding @ agar2, sayang nak makan rasanya. buat tayangan perdana je la....hehehe

masz_73 said...

anese,
huh!.. kalo vit R x dok.. baik duk ontok2.. kakkaka.. tunggu arr akak campakkan vit R akak nih!! :)


blogresipi,
hehehe.. bila dh siap tu mmg sendri pn ckp cantekk.. ehehe.. kalo raya.. kena simpan kot? sayang nk bg org len makan.. kakakka.. teruk betul kan! :P


ChikMi,
weeeyyhh toksah ler meroyan kak oiii.. p masuk dapuq cepat.. wat sendri ek? :P


lelayong,
hehehe.. jgn terkejut ek? dak iqa x heran kat agar2 ni.. dia kata x sedap.. kureng asam nye budak!.. ponek den duduk kat dapur 2 jam melapis... hehhehe.. dia je yg eksen ckp camtu.. org len berebut2 makan... budak tu mmg hangin.. :P


CikMin,
kakkaka.. mcm tuannyer ke? adeehhh ada yg x jadi makan kang! :P


Zaliana,
hehhee.. sesekali melapis mmg sumer teruja kannn... tp akak still teruja kat kek lapis yg za bawak masa meeting kat putrajaya dulu tu...hmmm... bile lar nk try wat gaknye ek? :P


Ijayuji,
ahahhaha... kalo dh jadi awan mendung kena tukar ler nama resipi tu ek? adeeehh.. ada2 jer larr ko ni ijahhhhhhhhh!!! :P


Azita,
hehehe.. mmg sayang nk makan.. sbb npk cantik jer susunan kalepul lagi kan... tp kena jugak makan.. haihhh... ponek tu tggu 2 jam baru siap tu... hehehhehe :)

halen said...

waaaa santekkkkknya!!!!
kak buatkan saya 2 biji nk bw pi moreh mlm besok ekekeke..

ai said...

Mak aiiiii!! Kak oooiii..LAWA GILER!!

Kak, berusaha betol kau buat tu. isk..kagum aku kak..