Wednesday, August 5, 2009

HOMEMADE POP CORN


Ish3x... dah buek pastu amik gamba bagai bule lupa lak nk post kat belog ni ha! :P

Ramai aku tengok dah buat pop corn sendrik kat umah so aku pun mencuba jugak ler.. nasib baik senang nk dapat stok jagung pop corn ni kat kedai bakery dekt ngan umah aku ni... :)

MyKing plak sikit punye terkejut tengok pop corn bleh buat sendri kat umah.. pakai piyok jer..ahahhahaha... kawan aku kat opis tu especially Mdm M tu lagi ler terkejut beruk bila dapat tau aku wat pop corn homemade.. muahahhaha... mmg kejakunan tahap mega tuhhh!! :P ampoooonnnn... ye larr selama ni depa ingat kena pakai mesin cam yg diaorang sll tengok kat kedai tu jer.. hehehehhe... ok larr pe kata lepas ni kita buat pop corn sendiri ye..lebih untung maaa.... guna sikit je jagung tu dh penuh satu besen!! nah! makan sampai lebam... :P

Oh ye.. resipi..aku amik kat umah As di NZ nun... (nnt aku bg link eh.. nk cepat nih!) - resipi asal oleh Aludra

Ok! lela.. ni dia resipi popcorn tu.. hasil C&P dari umah As.. :) - tq as.... mmmuuuaaaaaaahhhh

Bahan-bahan ( Ikut suka.. )

1 sudu besar mentega
2 sudu besar minyak masak
jagung kering secukupnya
garam secukup rasa

Tambah Karamel [Optional]
1 sudu mentega/margerin
3 -5 sudu besar gula pasir (ikut suka/byk mana pop corn yg ada) as tambah sket madu

Tambah Coklat [Optional]


60 - 80 gram coklat bar (ikut suka/byk mana pop corn yang ada)
Cara-cara
Panaskan mentega dan minyak dalam periuk. Api tu pulak, mula2 guna api kuat untuk panas kan minyak& butter dalam 2 minit lepas turun kan api sedikit.
Masukkan jagung menutupi dasar periuk. Tuang jagung rata dan sama paras dgn minyak & butter yg dah cair tadi. Tutup periuk tadi.
Tunggu beberapa minit, anda akan dengar bunyi "pop".."pop" dgn rancak. Bila bunyi dah berhenti, cepat2 keluarkan pop corn. Pop Corn boleh dapat penuh satu periuk..
Taburkan garam secukupnye..(kalau nak buat karamel tak payah tabur garam)

Untuk Karamel [Optional]
Cairkan mentega dengan gula hingga cair dan bertukar warna coklat. Matikan api dan masukkan popcorn dan gaul sekata cepat2. Hati2 sebab karamel tu panas boleh melecur kalau kena tangan yea.

Untuk Coklat [Optional]
Cairkan coklat guna double boiler. Tutup api dan gaulkan dgn pop corn yg dah disalut karamel. So ni jadi caramel popcorn bersalut coklat




Cepat buat lela... nnt malam bule layan tv sambil makan popcorn... :P


2 comments:

lelayong said...

Kak Masz..TQ TQ TQ..
tapikan, bilah agaknyer bleh buat ni..hehehe

masz_73 said...

lela,
dah tau dahhh........ :P sama jer kita niii... :)