Wednesday, August 12, 2009

ASARI SPAGETTHI

maap ler gambo kureng elok, nk cepat dehhh...

Hmmm.. lama sungguh virus M bertapa kat dalam badan, sampai dh jadi lemak tepu..kkekeke... bukan sebab malass sangat tapi bila tengok rumah cantikkkk jer... setiap hari... mula larr takut nak masuk dapurrrrr... :P takut ada orang yang kerut dahi... ahaksss.... tapi itu ler "dilema" aku skunk ni... sbb hari2 balik rumah lepas kije.. umah aku santeeekkk jer... rapiii... licin licau... baju bajan sumer dh siap lipat & gantung... bak kata orang cuma cuci tangan bukan cuci kaki ye, pastu dah leh makan dinner (tapau :P ) ... eeeeeeeeiiii nyampahhhhhhh orang baca.. jangan muntah ijo kat sini ye... :P tima kasihhhhh banyak2 kat myKing... sbb baaaannnyaaaaaaakkkk membantuuuu waktu nii.... mmmmmmmuaaaahhh... ;)

Tapi kalo dibiarkan dilema ni.. x elok jugak kan... bahayee.... so, ndak x ndak malam tadi mulakan operasi memanaskan piyok kuali... teringin sangat dah nk rasa "asari spegetti' yang mak yung hana buat ni kira spegetti style jepun larr kot... thanks ye mak yunggg :)

Lepas siap masak, pangge bebudak makan.. sbb bapak budak x suka speggeti.. dia suke lasagna..(dh siap orde tuk hari minggu nnt..) bila dak iQa duduk ngadap asari speggeti ni... dia tanya knape warna putih jer bukan warna merah... hahahha... ni speggeti jepun... warna putih.. kalo yg bese ibu buat tu (bolognese) speggeti omputih... :( huhuhu... dia x nak makan... tp sbb tengok ada asari @ lala tu... dia mintak letak sos tomato... kakkakaka... apo larrr budak ni... layan jer larr...suke ati larr dik oiii... janji ko makan... :P mintak maap yo... hana... resipi diedit dek budak iqa tembam tu... :) Ok.. aku C&P jer larr resipi dari umah mak yung hana tu ye...


Bahan-bahan

  • 160g spagetthi (1.4mm)
  • 400g asari@lala - bleh juga nk gune udang/sotong @ seafood
  • 8 btg brokoli @ asparagus - celur dan potong 2cm - hana xde stok! - me too :P
  • 5 sudu makan olive oil - minyak cap buruh jer.. :)
  • 1 sudu makan bawang putih cincang
  • 1/2 sudu kecil lada sulah + lada itam skit
  • 1 biji cili kering yg kecil - potong halus
  • daun parsley- hana gune yg kering jer! me three!! :P
  • garam
  • air sedikit
Cara-cara
  • Rebus spagetthi dgn sedikit minyak dan toskan.
  • Panaskan olive oil. Masukkan bawang putih dan goreng hingga naik bau.
  • Masukkan asari@lala dan air sedikit. tutup kuali. biar sehingga asari@lala terbukak isi.
  • Taburkan garam, lada sulah, lada kering dan juga daun parsley. Masukkan juga brokoli. kacau.
  • Akhir skali masukkan spagetthi dan gaul rata. tutup api.
  • Siap dhidang! leh taburkan daun parsley kering lg jika suka.

2 comments:

blogresipi said...

Letak sos tomato pon tak kisah la kan kak.. asalkan si kecik tu makan... heheh... tukor name jd asari tomatit lah.heheh

masz_73 said...

blogresipi,
tu larr budak dh bese makan spegeti kaler merah tetiba yg ni x de kaler tu yg pelik kat dia tu.. hehehe...