Monday, January 19, 2009

SAYUR BATANG KELADI ASAM PEDAS


X malu aku katakan ini merupakan kali pertama aku memasak batang keladi asam pedas.. dengan tunjuk ajar mybonda, hehehehe selalu hanya mybonda atau MIL ajer yang masak.. perghhh.. memang sedapp.. masalah aku hanya aku x tahu camner nak bersihkan batang keladi tu.. lagipon aku takut nnt gatal pulak tekak bila makan kalo tersalah buat :P tapi tadi dengan tunjuk ajar mybonda, alhamdulillah akhirnye berjaya jugak aku membuatnyer, ye larr selalu tu tgk2 dh siap dlm piyok tingge suap jer, kalo x pon tgk jer org membuatnye tu yg x tau tu.. pape pon kita kena praktikkan jugak.. setakat dengar jer mmg x jadi... :P


Semangkuk kat atas tu hanya untuk aku ratah jer tau.. :) mmg pebret aku nih!.. x payah letak pape yg lain cukup sekadar batang keladi & daun kesum sebagai penambah rasa... even myking pon bule hirup kuah dia.. :P lenkali bule larr buat sendiri dahh... timo kasih makkkkk!... caaayyyaannng makkk!! :)


OK!..kengkawan ni ler cara² & petua pembuatan resipi atas tu ye.. (maap ler mlm td tuan umah keletihannnzzz) :P

Blogger Rafizah Nordin said...

k masz... xmo kongsi ke camne nak membasuh batang keladi tu?kite pun tak penah masak sendiri tp mmg suka makan gulai ni.sll beli je.masalah kite same,takut silap basuh & gatai tekak bile makan.camne nak garuk,huwaaaaa
nak tau sgt camne...

January 20, 2009 7:59 AM

Delete
Blogger masz_73 said...

adeehhh.. Pija, kita serupaaa.. kita serupaaa.. ahhahaha.. meh dtg umah akak buat demo! :P

Ok! memula kena buangkan kulit nipis bhg luar kat batang keladi tu.. pastu potong & basuh, tos & rebus separuh masak, masa ni ada org letak 1-2 kpg *asam keping kemudian toskan & basuh dibawah air paip, toskn lg.. kemudian masak kuah asam pedas mcm bese slps dh mendidih masukkan batang keladi td.. rasakan masam, pedas, & masin.. yg ni akak letak ikan bilis & daun kesum sbg penambah rasa.. ok paham? :P try k!..Insyaallah x gatal bila dimakan.. tp kalo org gatal.. x dapek akak nk tulunnnn... wakakkaka :P ampoonnnn...

January 20, 2009 9:22 AM


*ada juga yg meletakkan bbrape hiris buah pinang tp kita kat bandar ni mana nk dapat pinang ye x & kalo dulu mak2 & nenek kita ada yg makan sireh..larr ni mano ado!! :P tp rasanyer kat kedai India ada kot!? .. pape pon asam keping pon dh memadaiii.... sekiann...






2 comments:

Rafizah Nordin said...

k masz... xmo kongsi ke camne nak membasuh batang keladi tu?kite pun tak penah masak sendiri tp mmg suka makan gulai ni.sll beli je.masalah kite same,takut silap basuh & gatai tekak bile makan.camne nak garuk,huwaaaaa
nak tau sgt camne...

masz_73 said...

adeehhh.. Pija, kita serupaaa.. kita serupaaa.. ahhahaha.. meh dtg umah akak buat demo! :P

Ok! memula kena buangkan kulit bhg luar kat batang keladi tu.. pastu potong & basuh, tos & rebus separuh masak, masa ni ada org letak 1-2 kpg asam keping kemudian toskan & basuh dibawah air paip, toskn lg.. kemudian masak kuah asam pedas mcm bese slps dh mndidih masukkan batang keladi td.. rasakan asam, pedas, & masin.. yg ni akak letak ikan bilis & daun kesum sbg penambah rasa.. ok paham? :P try k!..Insyaallah x gatal bila dimakan.. tp kalo org gatal.. x dapek akak nk tulunnnn... wakakkaka :P ampoonnnn...