Wednesday, January 7, 2009

ANAK2 & SEKOLAH


Hmmm.. dah masuk hari yang ke 3 sesi persekolahan tahun 2009.. baru hari ni dapat nak mengupdate.. terasa penat wehhh... mana taknye.. sorang anak sesi pagi (iqa) dan sorang lagi sesi petang (zery), jadinyer si ibu pagi2 lagi dah kena menyiapkan makan & minum utk yg sesi petang.. kena larr masak pagi2.. :) setiap hari nampaknyer.. kalo terrrr.. over tidur.. tu.. (hari ni ler.. ) hehehhe.. nasi lemak tepi jalan jer larr ku bungkus.. :P fuhhhh.. nasib baik ada back-up kan!.. :P

Hari pertama persekolahan, dak iqa laju jer bangun.. excited larr katakan.. dah masuk 6 tahun.. dan x sabar pasal dapat kelas atas ( rumah 2 tkt djadikan tadika) tahun lepas kelas bawah katanyer.. weeee.. bestnyer dapat kelas atasss... hehehhe.. budak2 kan... sonok jer... :) . Alhamdulillah.. setakat 3 hari bersekolah ni.. dia x cembeng macam dulu.. dah ok.. ye larr kan dah besarr.. malam tadi siap komplen lagi kat aku..

iQa : (sambil bercekak pinggang) ishhh.. ibu, kenapa budak2 yg baru masuk tu.. yg umo 5 tahun tu.. dia asik nanggis jer.. nak ayah dia.. bising larr.. adik nak lukis & warna pon x dapat.. bising!.. apa larr nangis2 pulak!


Ibu : amboiii.. mengata orang ye.. dulu awak pon sama juge.. 1st day ok.. pastu 2nd day dan hampir seminggu.. awak nanggis kan? nak ikut ibu pegi keje larr.. x nak ibu keje larr.. siap pegang ibu lagi kan! ingat lagi x?

iQa : (sambil senyum malu) tapi.. adik x nanggis kuat2 macam budak tu!..

Ibu : elehhhh... ye larr.. malu kat teacher.. sbb tu larr x nanggis kuat2..

iQa : (sambil senyum malu... terus masuk bilik... )


hmmm... tu larr.. eksen jer.. :P



Dannn.. anak bujang ku pulak.. telah memulakan sesi persekolahan pada 2/1/09 lepas.. pendaftaran di SM Saujana Impian.. so aku amik ler half day cuti pasal nk menyelesaikan hal2 berkaitan pendaftaran..

Dulu masa aku naik form 1.. x pulak payah2 mak/abah aku datang kesekolah.. sumer kena buat sendiri.. even bayar yuran pon.. mak/abah pon x yah ler susah2 nak kena dengar ceramah dari pihak sekolah.. yg pada aku.. ceramah ni lebih kepada membuang masa & karen jer.. ahhaha.. ye larr.. mana x nyer.. apa yg cikgu beso cakap tu.. sumer dah tahu.. dan sedia maklum.. (bagi aku ler.. kat mak/bapak yg lain tu aku x tau ler.. ) sbb yang penting bagi aku, anak dapat belajar dengan selesa dan cikgu-cikgu sekelian dapat memberikan pembelajaran kepada pelajar2 dengan penuh dedikasi.. Insyallah..amin... tapi pape pon.. x ler aku anggap ceramah ibubapa tu x perlu.. cuma.. cikgu beso kena kurangkan bercakap benda2 yg kurang perlu.. :) mcm cerita sapa nk kena basuh kasut & bla..bla.. bla.. (hehhee.. itu masa dak zery masuk darjah 1.. sampai skunk ni, myKing x kose nk pegi dgr ceramah ibubapa ni.. so aku jer ler yg kena pegi... :P )

Zery ditempatkan di kelas 1KRK 1.. dimana di Negeri Selangor or daerah Hulu Langat khasnyer.. (x silap aku ek!) ada sesetengah Sekolah menyediakan kelas khas bagi pelajar-pelajar yang berjaya mendapat 5A pada UPSR yg lalu dinamakan KELAS RANCANGAN KHAS - kelebihannyer ada extra subjek bahasa arab dan pembelajaran mereka dipantau.. jika prestasi menurun akan ditukarkan kekelas biasa. Pada tahun ini.. diSMSI shj, terdapat 4 kelas KRK dan setiap kelas x silap aku ada lebih kurang 30 org pelajar = 120 org . waaaa... x sangka kan.. ramai betul yg dapat 5A, so bayangkan ler.. kat sekolah yg lain pulaks.. adeehhh.. tu pasal nk diterima masuk ke SBP/MRSM amat tipis... sbb lebih ramai yang layak dari tempat yang ditawarkan...

Doa & Haparan besar kami (aku & myKing) semoga permohonan dak zery untuk ditempatkan di SBP atau pon MRSM dapat diluluskan...Insyaallah.. aminnn.... tapi jika tidak, hmmm... kita tengok ler dulu ek!.. agak2 nak pi ke Kementerian Pelajaran kot?! merayu lagi & lagi.. hehehhe...

1 comment:

dZana said...

gebuss anak dara tu.. belesong pipit lagik..cam boleh tadah air hujan ler..la ni mmg dah rmai yg pandai2.. n penempatan SBP/mrsm mmg tak cukup.. doa smga sibujang tu dpt msuk sbp/mrsm..