Thursday, January 15, 2009

MASAL LEMAK CILIPADI PERUT & BELIMBING BULUH





Perrghhhh... berselera aku makan malam tadi.. ari tu ada buat tp x sempat nk amik pic pasal tumpang masak kat umah mysis.. :P kebetulan ada mak datang kan..manja larr sikit.. air tangan mak..mmg sedapppp!.. x puas ari tu, hari ni aku masak lagi dengan arahan dari mybonda larr.. siap tulun tumbukkan perencah lagi! timo kasih mak!! ccaaayaaang mak!! muahhhh :)

Sambil mendengar arahan dari mybonda.. (pasal aku ni x pandai buat masak lemak cili padi.. myking mmg x penah puji.. kureng! x leh lawan mybonda masak.. even MIL pon kureng jugaks.. nak air tangan mak aku jugaks baru sedap!! :P ) akhirnye berjaya jugak aku memasaknyer dan rasanyer bule tahan larr.. pape pon air tangan mak jugaksss yg sodapp!! :)


So, kat sini aku bagikan resipi & cara2 yang mak aku ajar tadi ek! :)

Bahan2
  • Segenggam Cili Padi *
  • 2 ulas bawang putih *
  • 3 ulas bawang merah *
  • 1/2 inci halia *
  • 1 1/2 inci kunyit hidup *
  • Perut Lembu - RM5
  • santan dari 2 biji kelapa
  • sebatang serai
  • belimbing buluh - secukupnya
  • garam & ajinomoto - secukup rasa

Cara2

  • Bersihkan perut lembu kemudian direbus sehingga empuk, toskan dan ketepikan
  • Tumbuk bahan2 bertanda * kemudian gaul sebati dengan perut yg telah ditos - kecutkan dengan api perlahan
  • masukkan santan, serai yg telah diketuk, belimbing buluh, biarkan mendidih kemudian masukkan garam & aji -sesuaikan rasa.. masam, masin & pedas, biarkan seketika dan pastikan api sederhana besar & dikacau selalu supaya x pecah minyak.. bila rasa sudah masak, padamkan api & hidangkan dengan nasi hangat.. hmmmm... sedapppp ooOOO...
*tips : jika belimbing buluh bersaiz kecil.. just potong bhg pangkal & jika perlu lenyekkan bbrape biji ketika memasaknyer supaya terasa masamnyer
jika bersaiz besar, digelek sedikit atas alas pemotong utk membuang jus masamnyer sebelum dimasak





5 comments:

Rafizah Nordin said...

k masz, melecet buntut sampai segenggam cili api.sy sllnye klu masak gulai lemak cili api atau yg melibatkan cili api mesti kira. pesan hb, kene bilangannye ganjil barulah tak pedas sgt.tak taulah dia bergurau atau betul2, hahaha!!!
dlm peti es tu ade je perut.beli dah lame mase kakak sy ada sini tp aritu tlalu banyak menu sampai perut tu terbiar sepi dlm freezer.kesian kan...
la ni kakak sy dah balik tak boleh masaklah sbb hb tak makan perut.nnt masak dia pandang sinis je...
emppp bilelah nak masak ek?

ai said...

oooo..kak masz masak lemak cili api letak bawang yek? aku masak x letak bawang. nk try la nnt. kot2 lagi malatop! aku kan kak..kalau masak lemak cili api mmg kompom esok melecet bontot! kahhhhhh...tu yg sedap tu! ;P

masz_73 said...

pijaaa... klako akak baca ko makan sampai melecet bo***t.. wakakkaka.. itu pon x pedas lagi kat myking tauu!!.. tp akak rasa dh ok larr tu.. sesapa nk buat agak2 le cili padi tu. jgn dok taruh jer..mmg ler melecettttttt...hehhehehe... tp mmg tauu..MIL akak pn penah kata kalo nk buat sambal belacan kena genapkan bilangan cili.. baru sedapppp.. tp x pulak kata x pedas.. sll akak praktikkan mmg sedappp tauuuu!!.. :)

masz_73 said...

Ai,

Itu semlm mak akaknyer resipi akak ikut jer.. tp kalo ikan sungai mmg mak x letak bawang.. just kunyit & cili padi jer.. hehehhee ko pn melecet jugaks ek!.. akak lak lepas makan tgh malam trus masuk J... legaaaa!...muahahhahha... :P

shida said...

perggghhhh..
meleleh ayaq lioq dah nie...
salam kenal...