Wednesday, February 4, 2009

KERABU SOTONG KERISIK


Perghhhh... tengok jer gambo terus meleleh air liur.. waakakka... mcm mat gebu kata.. makan ngan nasi hangat... mmg sedapppppp...

Ampooon mat, aku dah tukar sikit versi kerabu mu ini.. pasal meroyan nk buat sangat sampai lupa nk tgk bahan2 sblm g beli barang2 kat pasar tani semalam... bila sampai umah, tgk2 ada barang yg aku x beli mcm daun bunga kantan.. tp yg aku beli daun selom pulakss.. hehhehe bak kata org.. x de rotan.. akar pon ok jugakss..kan!kan!kan!... buah kuini pn yilekkkk!! :P

Nak resipi.. mcm bese.. aku C&P jer larr ek!.. jgn mara arr Mat... ampoonnn..

BAHAN-BAHANNYA :-)
500 g sotong
1 biji besar buah kuini yang mengkal
2 kuntum bunga kantan, hiris halus
2 batang serai, ambil bahagian putih saja, hiris halus
2 biji bawang besar, hiris halus
1 1/2 camca besar sos ikan
1/2 biji lemon, perah jusnya
2 camca besar kerisik
1 camca teh gula halus
10 - 15 biji cili padi, hiris halus
2 biji tomato, potong kecil
Sedikit garam

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Sotong, dibersihkan, kelar2 dan potong sederhana besar, cuci dan toskan. Didihkan air, masukkan sedikit garam dan celur sotong tadi selama 30 saat. Angkat dan toskan. Kupas buah kuini, hiris dan potong sederhana besar. Ketepikan.
  2. Dalam satu bekas, masukkan bawang, sos ikan, serai, bunga kantan, cili padi, gula, tomato dan kerisik. Kacau rata. Masukkan buah kuini dan sotong, gaul hingga sebati.
  3. Perasakan dengan jus lemon dan sedikit garam, rasa dan tambah apa yang perlu sehingga mendapat rasa seimbang. Hidangkan segera bersama nasi hangat....


4 comments:

halen said...

gud..gud.. ader resepi guna kerisik. smlm br wat stok kerisik sebiji kelapa.
pening jgk nk buat aper la klu ader kerisik byk2 hehe.

masz_73 said...

halen.. wat arr.. sedap ooOO itu resipi ah mat gebu... i pn nk wat lagi pakai babat pulak lps ni.. i suka beli time bln pose..ada org jual kerabu cam ni .. sedappp tp rasanyer dia tambah dgn santan pekat cam i buat urap genjel ari tu.. selamat mencuba!! :)

lcupcakekasih said...

ni kak jun nak trylah...sedap ni nampak gayanya...

masz_73 said...

KAK jun.. try jgn x try.. mmg sedapp oOO.. melelehh air liuq... :P