Tuesday, June 23, 2009

SUP MAKARONI



Salam sumer..... ada baik ker pagi ni?? :)

Sepatutnye nk buat tayangan amal semalam malam lepas berbuka pose tp badan & mata letih sangat ler.. hehehhe.. macam budak tecik jer kan... :P

Semalam teringgginnnnnn sangat nak berbuka ngan sup2 gitu.. sebenarnya dah lama mengidam nak buat sup macam ni.. sebab sup ni special tau... pestaim aku makan kat umah jiran aku kak Su (ore klate) perghhh.. tanpa segan silu terus tambah 2-3 kali... sodapppppppp wa cakap lu.. esoknya terus dapatkan resipi ni.. hmmm... kalo nak tau camner rasa sup ni.. meh larr try :)



Bahan2
  • Makaroni (secukupnya) - aku guna vegetrioni pasta shape - kalerpul sikit
  • 3 ulas bawang putih - ditumbuk/cincang
  • 1sdk lada hitam - tumbuk
  • bebola daging - secukupnya
  • 2 kiub lembu/tulang rusuk
  • 2ltr air/ secukupnya
  • segengam soohoon
  • sayuran- kobis & carrot - dihiris (resipi asal x de pongg)
** resipi asal gunakan sup dari air rebusan tulang & daging

Bahan sampingan
  • ikan bilis kecil/halus - digoreng
  • daun sup/bawang - dihiris
  • bawang goreng
Cili tumbuk
  • Segengam cili padi
  • garam
  • 1 sdb jus limau kasturi - aku guna cuka mkn jer sbb limau kasturi x stok
** Cili padi ditumbuk halus kemudian campurkan dengan garam & jus limau kasturi - kacau


Cara Penyediaan
  • Tumis bawang putih hingga wangi kemudian masukkan lada hitam yg telah ditumbuk - kacau sebentar
  • Masukkan air & kuib lembu/tulang rusuk - biarkan mendidih - tutup periuk bg mengekalkan wangi bawang putih & lada hitam tadi
  • Masukkan bebola daging - biarkan mendidih & bebola setengah masak
  • masukkan makaroni - bila sudah hampir lembut, masukkan sayuran tadi & soohoon - kacau sebati & biarkan mendidih sebentar kemudian bolehlah tutup api (x perlu lama jika tidak sayur akan jd lembik) - jika perlu tambah garam
  • Taburkan bahan hiasan & tambah cili tumbuk semasa menghidang... sure x cukup semangkuk!! :)
** Kesedapan & istimewa sup makaroni ni ialah campuran ikan bilis halus/kecil yg digoreng rangup & sambal tumbuk yg rasa masam2 tu... perghhhh... :P


Kepada kak su.. terima kasih sebab sudi berkongsi resipi ni..

cauuuuuuuuuuu...... :)

2 comments:

Ana Ali said...

wahh masz sedap nyer dap macaroni sup tetengah badan tak berape sihat nih

masz_73 said...

AnaAli,
weyyhh..mek.. ko x sehat ko? copek amik piyok buek..sonang yo... 15min dh leh makan.. :P