Saturday, June 20, 2009

BUTTER PRAWN


OOoOOlalala..... akhirnya menjadik jugak butter prawn aku kali ni.. terima kasih atas tips yang diberi oleh Noreen & Kak Nor nganu... memang berbaloi tips tu...

Yang ni buat ratah jer... hmmm... pueh hati u... Nak resipi & tips.. ok.. cam bese aku C&P dari umah Knor jer larr ek! :)

Bahan2:


12 ekor udang saiz besar
2 sudu butter
3 biji kuning telur
sedikit daun kari
sedikit cili padi
serbuk kunyit & garam
minyak utk menggoreng

Cara2:
Lumur serbuk kunyit & garam kat udang. Goreng sehingga masak.Bila udang hampir masak tu, masukkan daun kari & cili padi.Gaul seketika sebelom diangkat. Bila dah msak,ketepikan. Dengan menggunakan minyak yg sama, biarkan minyak dikuali anggaran dlm 1/2 cawan cenggitu. Panaskan minyak dan masukkan butter. Biarkan butter cair & minyak betul2 panas.Sementara tu,kacau2 telur bagi rata dan masukkan telur kuning dalam bekas roti jala.

Matikan api bila minyak tu panas2. Dengan menggunakan 2 tangan, tgn kiri pegang telur kuning ..tgn kanan pegang garfu...tuang perlahan2 telur sambil tgn kanan mengacau dlm bentuk pusingan. Biar dia bertali2. Kemudian bila dah selesai, angkat telur tu dah buh dlm tapis utk membuang minyak berlebihan.

# K.Nor guna acu jala gak, tp kuning telur ni kan dia pekat skit dan acu jala K.Nor tu yg stail lama (tembaga) dan lubang dia kecik jd K.Nor tambahkan sedikit putih telur utk mencairkannya cuba tuang dulu dlm bekas lain, kalau boleh keluar dgn elok tak perlu tambah lg putih telur tu, tp kalau masih payah nak keluar, tambah skit lg putih telur.

# boleh aje nak kacau telur tu dgn garfu atau chopstick, terpulang, tp kena sentiasa mengacau sehingga telur habis dituangkan

# buangkan tali pusat telur, kalau tak lubang acu roti jala mudah tersumbat yg menyebabkan telur payah nak turun

# jgn menggoreng telur dlm minyak yg sedikit, nanti tak jd cantik jurai2 dia



OK.. GUDNITE!! .....

2 comments:

Nor said...

elo mek, mana akak punya butter prawn sepinggan? dah amik resipi dan tip2 tu kena la kasi akak udang2 tuh.. cantik ler jadi tu masz.. pandai dia.. :)

masz_73 said...

knorrrrrrrrrrrrr,
muahahhaha... pinggan jer lagi yg tingge..nk jugak ker.. nnt kita poskan pinggan ek!! :P