Saturday, June 27, 2009

KETAM BERCILI ALA BOMBAY



Lama betul x makan ketam, ye larr... rega mahal tuuuuuuu..... :P kalo nak makan.. mesti sampai puaskan.. sbb kalo makan ketam ni, lebih kepada meratah jer..bukan bole makan dengan nasi pon.. hehehe.. siap kena pakai dua-dua belah tangan tuuuuu.... kalo makan kat umah ok larr kan... kalo makan kat luar... eee.... nk kena sopan2 gituuuuu.... arrrrrrrrr.. x larat larr weyhhh.... :))

Yang paling hepi sure ler budak tecik kat umah ni... dia main tunggu jer kita kuarkan isi ketam tu.. asik dapat kat dia jer... yg ibu dia ni.. macam bese ler... lebih2 anak tu.. ler yang kita makan kannn ;) tp kelebihannye... dapat makan part kaki ketam tu... perghhh... banyak tu isi dia.. sedut seketul2 kuar kan... hmmm... nk kena tau cara dia tau... ish... x leh larr nk tunjuk step by step kat sini.... maluuuuuuu.... aaahhahha... sendiri pikir larr ek!... kesian kat dak zery larr.. pueh ngikut step yg ibu ajar.. x jugak pas2 lagi... kekkeke... sudah2 pecah kan jer ler... korekkkkkk... kakkakakka.... :))

Okeyhh... pueh jugak mencari resipi nak masak ketam ni.. ye larr tetiba jer nk masak ketam, x prepare langsung..so cepat2 onkan lappy pastu google dari satu umah ke satu umah kengkawan so akhirnya..aku jumpa resipi ni kat umah Kak Ummi Kuantan... hmmm... best arrr kak...sempoii jer bahan2 dia... cuma aku terkurang cili kot.. tu yg x byk dapat kuah tu... tapi best arrr... x sampai 15 minit.. dah siap sumer... dan bule ler bawak dak iqa main beskal kat luar umah... ;)

To Kak Ummi... terima kasih kakkkkkk.... hmmm.. saya C&P jer larr ye... :P


Bahan:-
  • 3 ekor ketam (aku pakai 4 ekor )
  • 1 tangkai daun kari
  • sedikit cuka (ummi letak 1 sudu besar) - x letak pon.. :P
  • 1 cm halia dihiris -(pakai halia muda lagi best sbb aku takut trgigit halia tua.. :)) )
  • Garam dan gula secukup rasa ( aku tambah 1/2 kuib ikan bilis)
  • Minyak untuk menumis

Bahan Kisar:-

  • 15 tangkai cili kering
  • 1 biji bawang besar
  • 2 ulas bawang putih
(Yang ni aku dah siap pes sendiri simpan lam peties - aku pakai dalam 4 sdb jer)

Cara Memasak:-

  1. Panaskan minyak dalam kuali dan tumiskan daun kari dan hirisan halia sehingga naik bau.
  2. Masukkan bahan yang dikisar tadi dan tumis sehingga sambal agak garing.
  3. Setelah sambal garing, masukkan ketam dan digaulkan dengan sambal hingga sebati.
  4. Perlahankan api dan masukkan sedikit cuka dan tutupkan kuali dengan penutup. Biarkan sebentar sahaja.
  5. Kemudian masukkan garam dan gula atau serbuk perasa secukup rasa. (Jangan masak ketam terlalu lama). Masakan ni juga tidak terlalu kering.

sengaja x nk potong 2, sbb sll tgk kat restoren cina tu.. terkangkang jer sekor2 ketam dia kann..
hehhehehe.... :P

3 comments:

blogresipi said...

Sedapnye ketam ni kak... kalau kat kedai tak bleh nak sopan2 dah.. hentam je kiri kanan tangan comot.. heheh..tp best. :)

ai said...

dah lama aku x makan ketam kak..uhuhuhu

masz_73 said...

blogresipi,
ahahhaha.. tau x po... tu yg kalo nk betul2 makan kena masak sendiri... :))


Ai,
alahaiii... cik abe bawak lori ikan hari2 x kan x do ketam ai oiii.. sesekali suh dia bawak balik ketam selori... pastu passing kat akak sekali ek!! :P