Wednesday, January 27, 2010

NASI AMBENG


Okeyhhh... meh kita layan apa yg aku masak semalam? ye...semalam...malammmm... dinner semalammmm!!! ngeeeee... sowi arr.. malam2 buta x sempat nk hapdet larr.. dah kejung kaki tangan, mata, badan aku wat kije umah sejak balik dari keje, kadang tu aku cuma sempat duduk time nak makan jer... yg lain tu.. sendiri pikir larr.. huhuhuhu... kesiannn kan!kan!kan! :(( tapi dah sebab tanggungjawab kan.. buat aje larr.. kalo x nnt.. sape lagi nk tulun buat!! meh sini angkat tangan tinggi2 sape nk tulun!! jangan tulun tengok aje sudah ler.. :P

Ok2... ni sumer pasal dak Abbot larr niiiiii!! mana dak Abbot nih? masuk ke idak dia kat umah aku ni? :) Hummm... lepas tengok kat umah dia aritu terus tanam niat nak buat NASI AMBENG nih!.. nampak cam bessshhh jer... lagi pun konon nk impress kat anak Jowo murtad kat umah ni.. ngeee.. sape lagi.. myKing ler.. bapak dia jowo mak dia melayu kedah.. tp sowang pun anak2 /adik beradik myKing tau cakap jowo.. setakat siji loro tulu papat tu.. mungkin pandai kottt!! ngeh3x.. itu aku pun tauuu... akkakakkaka....

Resipi asal Abbot amik kat umah fmina... meh tengok kat sini...

Ayam masak kicap


Sambal Jawa yg tauhunyer tertinggal kat kedai :P


Urap Pucuk ubi.. yg susah aku nk telan sbb rasa cekurnye itewww...
hahhaha.. sah2 tekak aku x leh terima rasa cekur ni.. lenkali nak omit jer cekur ni.. :P


Serunding kelapa.. ni pun pestaim buat.. sedap plak..
patut lebihkan cili api lagi sure perghhh... :)

bak kata Abbot... yg penting musti ada ikan masin bulu ayam... sure.. musti ada.. check kat gambor atas sekali nun... nampak x? ngeeee... aku lagi tambah kopok ikan... sedapppp!! :)


Meh sini sape yang nk makan tu aku tulun suapkan.. cepatttt nganga mulut beso2... AAAAAAAAAAAAAAAAAAA....

satu....

duaaaaa....

tigaaaaaaaa....
aummmmmmmmmmmm.... :P

Huh! punye larr nak kasi feeling konon makan nasi ambeng.. sanggup beli daun pisang tu tau.. aku cakap BELI DAUN PISANG ahahahha... jangan x caya.. ini ler kalo duduk kat bando..sumer nk kena beli, dulu ada tanam pokok pisang kat belakang umah, tp sejak dah renovate.. akar pisang pn x de dah... nak mintak kat jiran depan umah (mat/minah indon sewa) maluuu... :P nah ko.. aku beli setengan pelepah... 60 posennnnn.... uish3x... kalo tau dulu aku x tebang pokok pisang tu.. bule niaga.. akakkakakkakaaaaaa..... :))

Pape pon mekasih banyak2 kat 2 olang mak lale iteww.. mmuuuahhhhhhhhss... :) peace....

9 comments:

Daniera said...

Salam kak.
Sedapnya nasi ambeng ni. kecur liur tgk pg2 buta nihhh.. :)

lemongrass said...

Masssszzzzzz,
Malam tadi mimpi speaking jowo tak?Manalah tau kan, dah makan nasi ambeng, terus terer, hahahahaha...
Bagus, bagus..dah terer anak melayu masak nasi ambeng, boleh lah order aje kat you lepas ni ;-)

kak ina kl said...

salam masz...amboi rajin sungguh buat nasi ambang..nasi ni kan kena makan ramai-ramai..kenapalah tak ajak akak sekeluarga..tentu bestkan..

oooo sempat jugak juma alma ek...

fmina08 said...

kak maszzz...bl ms plak kite ada penah letak resepi ns ambeng tu kat uma..xda lah..abbot mntak resepi pakai emel jek..ngeh ngeh ngeh..kite post gmbr ajek time tu..xda resepi2..jgn marah...

K.Nor said...

ermm.. sennag ya.. tak yah basuh pinggan :P

TK said...

Wah..pandainya masak nasi ambeng. I mmg org selangor so nasi ambeng ni mmg makanan kita la. Igt lagi masa kecik dulu everytime ada kenduri tunggu nasi ambeng ni.Tapi sekarang ni kat selangor pun org dah kurang buat nasi ambeng. I pulak bertahun2 dok pantai timur so dah bertahun2 x mkn nasi ambeng ni. kira your posting ni buat i nostalgia zaman silam..

masz_73 said...

Daniera,
larrr.. kesiahnya.. hehehehe...

LG,
ahahha.. myking kata x pass sebab kurang taruk gula dlm urap & serunding tu..ngeee.. mana larr i tau.. lagi pun mmg x penah letak gula byk2/x guna langsung dlm lauk2 hehehehe... u order kat abbot jer larr dulu ek!.. :P

k.inaKL,
sanggup ke akak datang makan dinner jam 10mlm kak oiii... hehehhe.. nasi ambeng punye pasal.. :)

fmina,
alarr.. x kesah de, janji nama ko ada kat situ... kang takut kena saman! ngeeeeeeee :P

k.nor,
aah kak!.. pinggan wat alas tu.. simpan balik tpt asal dia.. jimat air plak tu... kakakakka.... :P

TK,
alarr x yah tggu balik sgor, kat umah sndri pn bule buat, x kira kat timur ke kat barat ke.. yg penting bak kata abbot..musti ada ikan masin bulu ayam.. muahhaha.. lagi satu.. daun pisang!! :)) nostalgia ek! :)

AbbotCottage said...

uhuuuuuuuuuuuuuuu kak masz, berjaya jugak akhirnya ko membikin nasi ambeng kesukaan haku..cekur taleh??? sedap woooo, tadek cekur taleh masuk tekak ni..ekekekekke aku ada hadap umah ko ni kakkkk, merenung ikan masin bulu ayam. perghhhh sajerrr jer membako semangat aku nak masak buat kali yg seterusnya..uhuuuuuuuuuu

nizaineese said...

Sedapnya kak masz... hmmm lama tak singgah sini. Sekarang baru sempat