Monday, October 26, 2009

SIEW PAK CHOY & DAGING PANGGANG BERSOS CILI SPECIAL


mASYAAllah.... sedap betul makan ni tau... sampai keras perut dibuatnya..wakkakaka... mmg x tipuuu... x caya meh tanya myKing.. kakkakakka... (buruk laku kannn!!) :P

Mula2 sekali mesti ler nk ucap terima kasih kat chef Jamie Oliver.. (dia paham ker aku tulis ni ek? :P ) sbb malam sebelum tu nampak dia wat resipi ni, tp bila aku google kat blog/website siJmie ni... x jumpa pulak linknyer.. sudahnye aku wat ler main agak2 jer.. janji ada rupa.. ahahhaha... rasa x tau ler sama ke idak cam yg siJmie wat ... ada ler yg aku tukar sikit sbb bahan x de... tp still menten.... ngeee...

Ok!.. sbb aku x jumpa link resipi siJmie ni...(kalo ada yg tau tu..bgtau kat aku ek..) kat sini aku kongsikan sama2 uols ek..mana larr tau kannn..kot2 ada gek yg terliur cam aku... kakkakakka... meh kita lihat bahan2nya...

Bahan2 (ikut apa yg aku dh sediakan ye)
2 ikat pak choy (sayur sawi)
400 gm daging batang pinang
sedikit garam & lada hitam

bahan sos cili
2 biji cili merah (tp sbb tetiba aku tgk x de stok lam esbok aku tukar cili padi.. )
1 inci halia muda
1 ulas bawang putih
1/2 biji jus lemon
sedikit garam - ehhhh!!.. bukannnn arr.... ekceli kicap cair da.. KICAP CAIR (-+ 3sdb)
:P sowiii.. (mmg sah x leh jd asst Jmie.. kakakkakkaa... )


Cara2
Celur pak choy hingga agak layu - angkat, tos & ketepikan - susun lam pinggan cantik anda ye.. :)


1) perap daging ngan garam & lada hitam (yg dh ditumbuk)

time ni berguna betul oben comel ni kan... :)

2) kemudian bakar dalam oven - 20 min 200C / daging masak sepenuhnya/separuh masak


3) Hiris daging nipis2 kemudian susun atas pak choy tadi

baru prasan lens kamera ada chop jari simontel... :(

4) parut/tumbuk bahan2 sos kemudian satukan semua bahan kemudian dicurahkan atas pak choy & hirisan daging panggang tadi... dah siappppp!! :) ratah pon sodap!!


Walllaaaaaaaaaaa.... sedapppp weyhhh....


p/s.jangan ler siJmie tu bom belog aku ni sbb suke2 jer bg nama kat resipi ni..ngeee... :)

3 comments:

Cikmin said...

amboi kak..skali resepi kuar...ganas ye kak...daging tu mmg mabeles nampaknya....

ME's Delight said...

amboi k.masz...dh sehat ke?sedapnya daging tu...E tak pandai nk tahu mana daging batang pinang..kan bakar kang liat lak daging aku..huhuhu...nmpk best tu...tp hati2 tau...ade gout kan..hehehe..adik tlg ingatkn je k.masz ye...ampuunnn..jgn mare...

masz_73 said...

Cikmin,
ahahhaha... ganazz ek? ngeee... x kan x kenal akak ko niiii... kakkakaka... :)) tp mmg sedap tau!!


ME's Delight,
Alhamdulillah.. sehat larr ni.. sehat & sehat hendaknya... (x nk sakittt .. :) ) ooo.. senang jer kalo beli daging p s/market, carik yg tulis (steak/tender) sure x liat.. kalo kat pasar tu.. tanya kat penjual daging tu.. pastu cek daging batang pinang tu dia x banyak urat npk daging jer .. haa.. camtu le lebih kurang cara akak nk tgk liat/lembutnya daging.. :) selamat membeli daging ME... :P
Gout? huhuhu... tau2.. kekekke.. :)